Website conversie optimalisatie

Webdesign
Thumbnail CRO

Wat is CRO?

CRO staat voor “Conversion Rate Optimization”. Het doel is om zoveel mogelijk bezoekers van je website om te zetten in klanten of leads. Leads zijn mensen die hun contactgegevens achterlaten.

CRO-optimalisatie is belangrijk omdat je met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet kunt genereren. Het is ook de eerste stap die je moet nemen voordat je begint met SEO en SEA.

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie die een bezoeker op jouw website onderneemt, waardoor je contactgegevens kunt verkrijgen. We proberen gebruikers altijd te sturen in de richting van een conversie.

Er bestaan verschillende soorten conversies:

  1. Het inschrijven op een nieuwsbrief
  2. Het downloaden van een e-book
  3. Het achterlaten van een review
  4. Het invullen van een contactformulier

Waarom is CRO zo belangrijk?

Er is niets zo jammerlijk als een website met veel bezoekers maar zeer weinig conversies. Hiervoor komt CRO dus goed van pas. Een gemiddelde conversieratio ligt ongeveer op 3,63%. Dat wil zeggen dat van elke 100 bezoekers er bijna 4 een conversie uitvoeren op je website.

Stel je voor dat je door middel van conversie-optimalisatie de conversieratio naar 6% kunt brengen. Dan heb je door enkel je website te optimaliseren je potentiële omzet in één klap verhoogd.

Een slechte conversieratio kan veroorzaakt worden door verschillende factoren:

  1. Niet voldoende informatie op je website
  2. Onduidelijke call-to-action knoppen
  3. Een trage laadtijd
  4. De website is niet responsive
  5. Geen duidelijk navigatiemenu

De 4 stappen naar een hogere conversie rate:

Om de conversie van je website te verbeteren zijn er enkele cruciale stappen die we moeten uitvoeren. 

1: Maak je USP’s duidelijk

USP’s, of Unique Selling Points, zijn de manier waarop je je onderscheidt van andere bedrijven. Bij The Developers doen we dit bijvoorbeeld door veel content te maken die je kan helpen om te groeien als ondernemer.

Denk dus goed na over je USP’s en presenteer ze duidelijk op jouw website.

2: Het meten van het aantal bezoekers

Zonder te weten hoeveel bezoekers je website heeft, wordt het moeilijk om CRO toe te passen. Naast het meten van het aantal bezoekers, kun je ook ontdekken welke pagina’s het meest bezocht worden, hoe lang bezoekers op een pagina blijven en uit welke regio ze komen.

De populairste tool om dit te meten is Google Analytics.

3: Optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid

Indien je website niet gebruiksvriendelijk is, zullen de meeste bezoekers er niet lang op blijven. Je koopt tenslotte ook geen kleding op een onoverzichtelijke website.

Met een gebruiksvriendelijke website worden de volgende zaken bedoeld:

  1. Duidelijke en intuïtieve navigatie
  2. Snelle laadtijden
  3. Responsief design dat goed werkt op alle apparaten
  4. Overzichtelijke lay-out en structuur
  5. Eenvoudige en goed zichtbare call-to-action knoppen
  6. Relevante en gemakkelijk te vinden informatie
  7. Visueel aantrekkelijke en consistente vormgeving

4: Analyseren van het gebruikersgedrag

Naast het meten van het aantal bezoekers kun je ook het gedrag van de bezoekers analyseren. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van een heatmap. Dit geeft waardevolle inzichten zoals waarop mensen klikken, hoever ze scrollen en wanneer ze afhaken.

Wil je zelf een gratis CRO check-up laten uitvoeren?

Wil je zelf een gratis CRO check-up laten uitvoeren? Benieuwd naar wat er beter kan op jouw website op het gebied van conversieratio? Laat je e-mailadres dan hier achter en we nemen spoedig contact met je op!

Voornaam*
E-mailadres*
Huidige website

Tags :

Webdesign

Blogpost delen: