advertising alphabet business communication 270637

Top 10 SEO tips om beter gevonden te worden op Google

Wat is SEO?

SEO of Search Engine Optimization ( zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands ) is een onderdeel van zoekmachinemarketing dat bedoeld is om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine.

Belangrijke SEO termen om zoekmachineoptimalisatie te begrijpen

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising ( Zoekmachine-adverteren in het Nederlands ). Bij SEA koop je de advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten in, zodat je helemaal bovenaan verschijnt.
SEA is dus de betalende methode van SEO.

SEM

SEM staat voor Search Engine Marketing ( Zoekmachinemarketing in het Nederlands ). SEM kan op twee verschillende manieren gebeuren, via SEO dat vooral gericht is op organische zoekresultaten of via SEA waarbij je een advertentie koopt om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.

SERP

SERP staat voor Search Engine Result Page ( Zoekmachine Resultatenpagina in het Nerderlands ). SERP is de pagina met zoekresultaten die wordt weergegeven door een zoekmachine voor een zoekopdracht. Hoe beter je website is geoptimaliseerd om hoog te scoren in de zoekmachine resultatenpagina, hoe hoger je gaat eindigen in de SERP.

PPC

PPC staat voor Pay-per-click. Pay-per-click is een advertentiemodel dat wordt ingezet door advertentienetwerken, waarbij adverteerders betalen als een bezoeker klikt op een advertentie. Je wordt dan ook betaald per keer dat de link aangeklikt wordt.

PageRank

PageRank is een nummerieke waarde die Google geeft aan alle bekende individuele webpagina’s. PageRank bepaalt hoe ‘belangrijk’ elke website is. Google berekent de PageRank met een formule. Hoe hoger je score van de PageRank berekening is, hoe belangrijker je website is geworden voor Google.

Keyword

SEO draait vooral om keywords ( sleutelwoorden ). Dit zijn de begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals thema, bepaald onderwerp of een product.

Backlink

Een backlink is een verwijzing van een andere website naar jouw website. Een website heeft backlinks nodig om veel bezoekers te kunnen lokken en om hoger te komen in de zoekmachine resultatenpagina.

NoFollow

Een NoFollow is een waarde die kan toegevoegd worden een je website om een zoekmachine te laten zien dat deze hyperlink niet moet worden meegewogen in de index van de zoekmachine. Gebruik deze attributen voor links die niks toevoegen aan de waarde van je website.

Title Tag

De title tag is letterlijk de titel van je webpagina. De title tag is ook de titel die verschijnt in de de zoekresultaten van een zoekmachine. Een goede titel is niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook voor de click-trough-rate. Als je een uitdagende titel hebt dan gaan er meer mensen je website bezoeken.

Meta tag

De meta tag is de beschrijving van je website. Net zoals je title tag is het een middel om de zoekmachine meer informatie te geven over je webpagina en de content. In de meta tag plaats je ook zoveel mogelijk sleutel woorden waarop je pagina kan worden gevonden.

Trafic

De trafic wilt letterlijk zeggen het verkeer op je website. Met het verkeer op een website wordt bedoeld alle paginaweergaven en bezoekers.

Visit

Bij een visit aan je website worden de activiteiten van je bezoekers van begin tot einde gevolgd. Dat houdt in welke pagina’s hij heeft bezocht, en voor hoelang hij op elke pagina is gebleven.

Landing page

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt nadat hij op de link van je website heeft geklikt. De landingspagina is een belangrijk onderdeel van je website. Het geeft de bezoeker de eerste indruk van je website en de tocht door je website start via de landingspagina.

Sitemap

Een sitemap is een pagina waarin alle links van een webpagina staan. Dit is een handig hulpmiddel voor bezoekers en zoekmachines om pagina’s terug te vinden op je website.

Tip 1: Gebruik de juiste zoektermen
( keywords )

Hoe vind je de juiste zoektermen?

Om de juiste zoektermen te vinden moet je je verplaatsen in de gedachten van je doelgroep. Om te weten te komen welke zoektermen het meest worden gebruikt in je doelgroep kan je beroep doen op enkele online tools.

De populairste tool is de Google zoekwoordenplanner. De Google zoekwoordenplanner valt eigenlijk onder Google AdWords, maar het kan perfect gebruikt worden om de juiste zoektermen te vinden voor je doelgroep.

Werken met de Google zoekwoordenplanner

1- Ga naar de Google zoekwoordenplanner en vul al uw gegevens in om te kunnen starten met de zoekwoordenplanner.

2- Selecteer het land waarin u woont, als taal Nederlands en als netwerk Google.

3- Klik op ideeën opvragen.

zoekwoord prognose en analyse
Het resultaat van de Google zoekwoordenplanner

In de eerste kolom kan je de zoekwoorden zien die het populairste zijn voor ‘champagne’.
De 2de kolom geeft de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten weer en hoe hoog de concurrentie is.
In de andere kolommen kan je zien hoeveel je moet bieden op dat zoekwoord om bovenaan te verschijnen in de zoekresultaten.

Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe specifieker de zoekresultaten. Dit heeft als voordeel dat het makkelijker zal zijn om hoger te scoren in de zoekresultaten en de bezoekers van je website zullen ook kwalitatiever zijn. Je zal meer aan de verwachting voldoen van je bezoekers.

Eenmaal je de juiste zoekwoorden hebt gevonden is het belangrijk dat ze een aantal keer voorkomen in de tekst van je pagina. Gebruik ze zeker en vast ook in de eerste alinea van je tekst. Het beste is dat je sleutelwoorden één of tweemaal voorkomen om de 100 woorden.

Tip 2: Een goede page title

De page title is de titel die je bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. Het is belangrijk dat de page title de sleutelwoorden bevatten die je doelgroep het meeste opzoeken. De pagina titel is ook een van de belangrijkste ranking-factoren om hoog te komen in de zoekresultaten.

Tip 3: Aantrekkelijke Meta tag

De meta tag beschrijft waarover de website gaat. Het wordt weergegeven op de pagina met zoekresultaten onder de pagina titel. Het is belangrijk dat dit een aantrekkelijk tekstje is, het bepaalt namelijk of een bezoeker gaat doorklikken naar je pagina of niet.

TIP 4: Schrijf ongeveer 600 woorden per pagina

Het is belangrijk dat je kwalitatieve inhoud hebt op je website. Dat is een van de belangrijkste factoren om hoog te scoren op Google. Als je bezoekers van je website gaan houden dan gaat Google dat ook doen.

Er is nergens een minimum lengte van woorden voor een artikel, maar een tekst van ongeveer 600 woorden zal hoogstwaarschijnlijk hoog gerankt staan in de zoekopdrachten van een zoekmachine. Het hangt er ook van af hoeveel concurrentie er is voor bepaalde zoekwoorden. Voor veelgebruikte zoekwoorden is het beter dat je lange artikels schrijft.

Tip 5: Afbeeldingen toevoegen aan je website

Als je afbeeldingen toevoegt aan je pagina dan zorgt dat voor een betere gebruikers ervaring en gaan je bezoekers langer op je website blijven. Voeg telkens ook een relevante bestandsnaam toe aan je afbeeldingen. Plaats ook een beschrijving bij je afbeeldingen en gebruik daarin je keywords.

Als je relevante namen geeft aan je foto’s dan worden je afbeeldingen ook beter gevonden op Google afbeeldingen, waardoor je meer bezoekers naar je website brengt.

Tip 6: Gebruik backlinks

Een backlink is een verwijzing van een andere website naar jouw website. Dit zorgt ervoor dat veel mensen naar je website komen, waardoor je hoger gaat ranken in Google. Google ziet een backlink als een stem voor jouw website.

Als je Facebook, Instagram of LinkedIn gebruikt dan is er ruimte voorzien om een link te plaatsen naar je website. Maak hier zeker en vast gebruik van. Deel je website ook via deze platformen.

Tip 7: Gebruik internal links

Internal links zijn links die worden gebruikt om van de ene plaats naar een andere plaats te gaan op dezelfde website. Een menu is bijvoorbeeld een internal link. Door Internal links te gebruiken kan Google makkelijk je website scannen. Hoe makkelijker Google je website kan scannen, hoe hoger je gaat staan in de zoekresultaten van Google. Het zorgt er ook voor dat gebruikers makkelijk kunnen navigeren in je website.

Tip 8: Gebruik Google mijn bedrijf

Google mijn bedrijf is een gratis tool van Google. Het grote voordeel van Google mijn bedrijf is dat je veel beter gaat scoren op lokale zoekopdrachten. Alles wat je moet doen is de gegevens van je bedrijf invullen, dit neemt maar enkele minuten in beslag.

Google mijn bedrijf
Google mijn bedrijf

Tip 9: Mobiele gebruikers

De meeste mensen zoeken informatie op via hun smartphone. Het is dus belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Dit kan je doen door AMP. AMP staat voor accelerated mobile pages. Het is een open source project van Google en Twitter dat er voor zorgt dat mobiele pagina’s bliksemsnel geleden worden.

Als je pagina gebruik maakt van AMP dan wordt het design sterk vereenvoudigd maar de content blijft hetzelfde. Door het gebruiken van AMP rank je ook hoger in de zoekresultaten van Google.

Tip 10 : Verhoog de snelheid van je website

De snelheid van je webpagina is van enorm belang. Als je webpagina niet geladen is binnen de 3sec dan haken de meeste gebruikers af. Om de laadtijd van je website te versnellen kan je alle onnodige foto’s & video’s verwijderen. Voor mobiele pagina’s kan je gebruik maken van AMP zoals we al besproken hebben.

Als je een WordPress hebt, dan kan je alle onnodige plugins verwijderen.

Je gaat ook hoger ranken in de zoekresultaten als de laadtijd van je website bliksem snel is!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *