Makkelijk e-mailadressen verzamelen via een QR-code (+ video)

blog,E-mailmarketing
Kopie van Google mijn bedrijf aanmaken in 2024 3

Contact houden met je klanten zorgt ervoor dat ze je niet vergeten. Je kan dit op verschillende manieren doen. Enkele voorbeelden zijn: sociale media posts plaatsen, evenementen organiseren, maar ook een nieuwsbrief is hierbij handig. Via een online nieuwsbrief kan je klanten gemakkelijk rechtstreeks bereiken in hun mailbox. E-mails zijn tot op heden nog altijd een van de efficiëntste manieren om contact te houden met je klanten. Een online nieuwsbrief wordt namelijk tussen de 30 en 50 procent van de tijd geopend. In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je zelf een e-maillijst kunt opzetten en een landingspagina kunt bouwen zodat mensen zich kunnen inschrijven. Als laatste toon ik nog hoe je een QR-code kunt maken die naar het inschrijvingsformulier leidt.

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is een online e-mailmarketingplatform waarmee je zelf makkelijk campagnes kunt uitvoeren en beheren. Mailchimp biedt ook een gratis startersplan aan dat gratis is tot 500 contactpersonen en 1000 e-mails per maand.

Vergelijk hier de prijzen van Mailchimp:
Klik hier

Ob9PvUKlVBnD WPZQDyFBSBVoqv LArARdtVpmznZxD7xMGD6l9414OjAZ8NNZPBhF2UvjU4JYBod lEC2Uq5W1McTl6hJPfsk Mir8uvBaMhy5dWrCr6rhtCBt5lN7mzy9fdSK0Rck0Vxg L VILTI

De eerste stap: Een Mailchimp account aanmaken

1.0: Start Free Trial

Als eerste hebben we natuurlijk een Mailchimp-account nodig. Dit kun je eenvoudig opzetten door naar de Mailchimp-website te gaan. Zodra je op de landingspagina bent, klik je op “Start Free Trial”.

ldYKhwq wwviyNVm5I6

1.1: Kies het gratis startersplan

Op de volgende pagina kan je kiezen uit verschillende plannen. Om gratis te starten, moet je het “Free” plan selecteren. Klik dan op de gele knop “Sign Up Free”. Met het startersplan kan je tot 500 contacten verzamelen en 1000 e-mails per maand versturen. Dit is voldoende voor de meeste ondernemers die een e-maillijst beginnen opbouwen.

A7wsveFubN 0qUeD6oLrDJCcmXEqKXEDS9I2Ay82Sfdq99X5s31WTn77ARBBOyimwXWI6Ad4huqFYWV1wty7TsFli0y6cSl0z6Dna0K6E1ZV GLBqBlUoh B2blt VYvYyC1 WVnOZ5YI2KoBqXgcsA

1.2: Maak een gratis Mailchimp account aan

In deze stap gaan we een Mailchimp-account aanmaken. Dit doe je het beste met je professionele e-mailadres (het e-mailadres dat je voor je professionele activiteiten gebruikt). Hierdoor kan je werk en privé-e-mails makkelijk gescheiden houden. Met het e-mailadres waarmee je je Mailchimp-account aanmaakt, worden ook de e-mails naar de klant verzonden. Kies ook een sterk wachtwoord dat voldoet aan de opgelegde eisen van Mailchimp. Eenmaal klaar met deze stap, kan je op “Sign up” klikken.

mQ6F5JWiF

1.3: Activeer je account

Mailchimp heeft een e-mail naar het opgegeven e-mailadres gestuurd om je account te activeren.

9GCjeljagyi1SwHCJQX7snKwpdcg yziaOMTxLz8DoH8ep32RJxtSQcIZVlLM9su8vlGKp UrjpHFIQxNkme6APxud1cq3TduRa9Qtm4jclhR

Surf naar je e-mailprovider (Gmail, Outlook, Telenet, Yahoo, etc.) en controleer je inbox voor de activeringsmail.

P3CtpvLB2g vbPdjxQOm9K1NsQOIpmVSLxS2xRQ7R V 2tiUPvtuDeqdvvzlcdopDt0kWnMlBN30t1ZnqG4vfIdegS

Klik op “Activate Account”. Na het activeren van je account moet je teruggaan naar de landingspagina van Mailchimp.

eMqr3fspfBPlveC9y8CO4jfv4qFJeAdSO8IqFgOE

1.4: Log opnieuw in op Mailchimp

Na het activeren van je Mailchimp-account moet je opnieuw inloggen. Ga terug naar Mailchimp en klik bovenaan op “Log in”.

700q6l609CnR

Vul je e-mailadres en wachtwoord in om in te loggen.

xrNGWF0qIlRG3TZjy0SgkjSlINO2cPQ49Vgi4UgUoJ8V92M0DQqejyXXg2zwCJuFpnn4x5IasGRb5yMqCVWW409 sq0lnDgl7k jY031 M3BXtEbCbKchlsWn0h 0wRTzZ1kI niKYO HnrER6gN1ho

1.5: Aanvullende gegevens ingeven

Wanneer je voor het eerst inlogt, moet je nog wat extra informatie invullen. Dit betreft je achternaam, voornaam, bedrijfsnaam en telefoonnummer. Het opgegeven telefoonnummer kan later gebruikt worden voor tweefactorauthenticatie.

MJKMbom86ctyJaXma0JsVgOsA9sfILkKV0SUJqRNOC 9I2XIxbORr3e2

1.6: Bedrijfsgegevens aanvullen

In de volgende stap moet je je bedrijfsgegevens aanvullen. Deze gegevens zijn nodig om te voldoen aan de anti-spamwetgeving. Je bedrijfsgegevens worden onderaan de e-mails die je verstuurt weergegeven.

RfOA3BrCsW2mFYaMfAswArKzqrdqCflFIZLq81z7eCBknj95w3tokZbNQMZA9XLLnuNQ91ST65mJr5yMh33jAa1yzPXYr9QLCXc46iMNjTQs1fviNmInr3Z6OyOrx8Z

1.7: Doelstelling met Mailchimp gaan bepalen (niet verplicht)

Uit onderstaande keuzes mag je zelf kiezen welke het beste bij jouw doeleinden past. Voor deze blog kies ik voor de middelste optie. De vertalingen van de andere opties zijn:

  1. Meer sales, omzet en conversies
  2. E-mails versturen die mensen kunnen helpen of entertainen
  3. Lijst van e-mailcontacten aanvullen

2k6oi6b92PQbI6FdUWxqxC9tAtdB YdfrrPF2JBWJYJWqYvg3oLmTzBtoO2DdCm6ZnYYIBGfmDqgebRO7zu2eCcPy55S5j2VM6MEDiUcndUhzIqQvOX4yxDXkZCszjR34bXnz yZhtrABS8wPEnqN08

1.8: Belangrijkste functies (niet-verplicht)

In deze stap kan je de functies binnen Mailchimp selecteren die je waarschijnlijk het meeste gaat gebruiken. Voor deze blog zullen we vooral gebruik maken van “E-mail templates” en “Forms and landing pages”. Mailchimp zal er dan automatisch voor zorgen dat deze functies makkelijker terug te vinden zijn.

jdSebt09g55Huq km8zwlksxrZFg7N2jYyL5o6yskF9rsEketk x48Tv0hHOyLCKKNdHY pYkx JvnL3WEfsAWCKYNd8xL2f8G2FllwaBVgHkw2psVoMyzOjFnliI36CnMAIx Utbmzs6eGWi OMeaM

1.9: Aantal contacten selecteren

Kies in de volgende stap voor 0-500 contacten. Zo blijven we binnen het bereik van het gratis plan.

Klik op “Next”

L5DF8KrDPkcbDKbOH aMyKiGe NVR6 vo4BgOoHhMazCBC a0eg7lKjGQ6 MijyJgZ jvQzTpp7FAycTU

2.0: Verkoopmethoden aanduiden (niet verplicht)

Kies in de volgende stap je verkoopkanalen (indien je al verkoopt). Mailchimp zal op basis daarvan handige automatiseringstools aanbevelen die je later kunt gebruiken. Indien je nog geen verkoopkanalen hebt, kan je onderaan naast “Next” de optie “We’re not currently selling” selecteren.

0ayCl4MH8TeBiuThaE9wSEnQqL30abiTfKdJi UR3tKMlVtAOSvq7xS0vf4Dpvh12spfXdc g4MORAkPnlXbvtB4DcGFWN9Vq ikGNPzXWddX7CXE 38f8zJad lNPgyTkG5dYigzK9ZbRQEALaGUM

2.1: Huisstijl automatisch importeren (niet verplicht)

Indien je een website hebt die je huiskleuren vertegenwoordigt, kan je in het veld “website URL” je website invoeren. Mailchimp zal dan automatisch je logo, afbeeldingen, kleuren en lettertype overnemen.

icMRZ1XOmdrCwpUudN3M wuWneBm1ZB qLzPZFi9wGt4zK1xRBlIL0 JvGQH9 kPmC2BBA2 ST0NzIA

2.2: Sector selecteren (niet verplicht)

Selecteer hieronder je sector. Als je je website hebt opgegeven, zal Mailchimp proberen je sector automatisch te raden. Indien dit niet klopt, kan je het altijd aanpassen. Vind je je sector niet terug, selecteer dan “None of these apply”.

oQXxqlcz1tM5RBf44sYLOOHl3sEnFcHlTDqVow0DskHPrkvlXOMMVlcpyea0yFV3STHks

2.3: Conformeer je gratis abonnement

Als laatste stap moet je nogmaals aangeven dat je verder wilt gaan met het Free plan. Kies dus het plan helemaal rechts, waar “Free” staat. Klik daarna op “Continue Free”.

WwRNHUOXfSB TXwistqzu3DdYvpKh7uUv8qoRVxOHDvhGMj33ixylyFV8ND1iRhABnIU

Mailchimp bereidt daarna je account verder voor. Dit duurt hooguit één minuut.

i2TMlKJnOzUWCWPR5 ej8AokmR7lqThPd2yIp9qEQAOEOo9FEWKGNNKNI8J5Z52M3XE91jyCRbqQQB8BObVvbwWt6aorSb5CXn4lAIPlry8NusNzudBBhFNT2KIovVvjKYoq99zEZbDoAj2UOGLeQ1w

De tweede stap: een inschrijvingspagina aanmaken

In deze stap zullen we samen een inschrijvingspagina gaan aanmaken waarop mensen terechtkunnen wanneer ze zich willen inschrijven op je nieuwsbrief. Deze pagina kunnen we later dan linken aan een QR-code. Op deze manier hoeven klanten enkel maar een code te scannen en hun e-mailadres op te geven. Hoe laagdrempeliger, hoe beter.

1.0: Landingspagina gaan maken

Na het voltooien van je accountgegevens kom je op je dashboard terecht. Hier staat aan de rechterkant een knop “Create”. Klik hierop.

TWkfjDl55W0ssvIVGkEgaJM4ng3guw799i9htiUpx0kv0vT5zyIP1Rksd6e OPoapt2sLfnx7rr7RwxwDh9fVAt122CyNa9a9pacC3xBQt1w PeRGGOOvoaYS58 O6ib7 11nj9mGjRsoOC20ruORYE

Vervolgens kan je kiezen uit: E-mail, Automation, Website, Landing Page en Creative Assistant. Kies Landing Page.

kaJNq3qkNIakffeOU4pkKw

1.1: Landingspagina instellen

In deze stap hoef je alleen een naam te kiezen voor je landingspagina. Deze naam wordt niet publiekelijk weergegeven. Klik vervolgens op “Begin”.

vk k2Bhlavcw9ZAoFVcSWOPh7aQdzrzMVH3FL8OfsytVw7 HN48e3fkSDKHjIoFvcZvBRxmlsmUV6jN96UHT8sINkQKbmHZe3goe6d2jYO7 knMXrgPvni0rJzQ7NPN63j5Ic7 vtJV8ZMTvEhWRwQ8

1.2: Een template kiezen

Elke template, waaronder “Lead Generation” en “Grow Your List”, kan gebruikt worden voor het verzamelen van e-mailadressen. Voor deze tutorial kies ik de “Grow Your List” template. Deze template is specifiek gemaakt om alleen e-mailadressen te verzamelen, perfect voor ons!

LDOlamCH1D38XNGKoMHDzYf8MDPEwl1QmT4tMprchSQyncsmjxnoP6y80HfVi7UBKQ7sOavUxDk JrTl 7kfbMFQWU7Li4yFJMZwGuH 4FbQpLwmD2HNyLgm1 vJWBodyoRiNFD1beFtaJ0jm1Rdvq8

1.3: Template bewerken

Om te laten zien hoe je de template kunt bewerken, is er een handige video gemaakt waarin dit wordt uitgelegd.

Na het aanpassen van de landingspagina kan je op “Save and Close” klikken.

1.4: Landingspagina testen

Nadat je je landingspagina hebt aangemaakt, kan je op de link onder “Share Your Page” klikken. Dan kom je vervolgens terecht op de landingspagina zelf.

ZvOOEMMgsRji6tq7YbEtybu2fRdhXfzTKX80X2KlukuyQHhLuZa S0zL j0rZfRqBMpecXIR992jIL4YjklZnhQMS1ULjNver7

Hier kan je een e-mailadres invullen om te testen en je abonneren op de nieuwsbrief. Vervolgens zou het e-mailadres tussen jouw abonnees moeten verschijnen.

G 4DucdIjToS6EplEJrjWmiCsHNwoiiEIh pqmHXzKuyDUOfi1IrLf3INR8fTvhcKfsivm5xJV0bgEhMR i8SvZ7TO4qUvpT7Hbd UlF3ioXVk3RX1ejM3RzmDtWFO7rs1DpYglsETPTPfNDe2Vcshc

Als we naar Audience -> All Contacts gaan, kunnen we zien dat het geabonneerde e-mailadres in de lijst staat.

NKcCjeIW2Ce 3I8d81RlEoAHCR9e zSrl7CITjJs3M8NCGgDdf82OeiKhQd7kP8P3SlH5UTeJ9piNopv3lbHzu2VTysGog75 IBFyTP1zu60ZoNqmDEAm7c

Derde stap: QR-code aanmaken

De derde en laatste stap van deze tutorial is het aanmaken van een QR-code met QR-monkey. QR-monkey is een gratis tool waarmee je makkelijk QR-codes kan aanmaken in enkele stappen. De QR-code blijft ook voor altijd geldig.

1.0: Surf naar QR code Monkey

Allereerst moeten we naar qrcode-monkey.com surfen. Vervolgens komen we op de onderstaande pagina terecht. Hier hoeven we alleen een URL in te stellen. Verder kan je de QR-code verschillende kleuren geven en een logo van je bedrijf toevoegen.

o58NsnIaKqkJ3RQ3F7mYF4Qy DqonOTIWrtj14 ont xGMgiFbFr UknEzcNqcKUr4Y7PZ

1.1: URL van landingspagina ingeven

Om de URL in te voeren, moeten we even teruggaan naar Mailchimp om de URL van de landingspagina te kopiëren.

Kopieer de URL die onder de titel “Share Your Page” staat. Plak vervolgens de URL in het URL-veld.

kpPassZZlWW1iJraxt8dclqAYh0 1CBG ha4n8itNPR5m8lwAhSnMol5hFMLMjLmen30qjdGPITKD0jixZAmwhNnstWYjM6BiPjH9vuv3csPJK3oY1GVvjCykAxAr0TivhtuiBI1kbTGm4btVY 7Wd0

1.2: Kleuren aanpassen (optioneel)

Verder kan je de kleuren van de QR-code aanpassen. Het is belangrijk dat er genoeg contrast is tussen de voor- en achtergrond van de QR-code, zodat deze op alle apparaten werkt. Gebruik dus geen al te lichte kleuren.

sxW7t 9RYa39qm6kwwASiyIKxo8s8BDd zwvr6orPvcnkJM LO0YW2o03ib

1.3: Logo toevoegen (optioneel)

Om je QR-code volledig af te werken, kun je er nog je eigen logo aan toevoegen. Klik hiervoor op “Upload Image”.

hQUzjzgh yaQKpc1HIKwhmyDAhAykzo6 nJdykbL3C1TMiy2TIYAFC5QOsglb 1y3wpLmhsFpo9lBZAQicYQRisLVxtFbEFDIy Rqy2r45pdUjvOz7 R

1.4: Druk op “create QR-code” (belangrijk)

Een bewerking aan de QR-code is pas zichtbaar na het klikken op de knop “Create QR Code”.

FRR9X2lV1cbrKr2fCIndjf6Fz2ulqmADrA S ba2B0HQ6sZPTzJGOVfoSlHPxrlKlrmtm SFlm5P28PsPOdHPdrDTMEQWIQxQ2EimgmVjXqYrSLxz4XqIzx1lKH5nSzNnpKP gNFMnhw1G9KvpcHTWg

1.5: Download QR-code

Nadat je tevreden bent over het eindresultaat van je QR-code, kan je hem downloaden. Laat gerust alle basisinstellingen staan. Deze voldoen zeker aan de vereisten om tot een mooi resultaat te komen.

Pls47W3sAg4uDfsdiGJjERXt9OhtV1yj0YnUsd2PluLKp1N5QLwFe eqQlE 2SRApuGZRo8ZwSZb7O0KpNKmTR2F8TkodUXH7ts8SYa8Tz9Nku1PwLRT99O7BZINkKR0KDu HdrcpYqonVUzz5mtEBA

Vierde stap: hang de QR-code omhoog

Als laatste stap kan je de QR-code ophangen op een plek waar je klanten vaak komen. Handige plaatsen zijn bijvoorbeeld de toonbank, vitrine of wc. Bij het afrekenen van een product kan je de klant erop wijzen dat hij/zij zich kan abonneren op jouw nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwigheden die je te bieden hebt.

Tags :

blog,E-mailmarketing

Blogpost delen: